Start > Roemenië reis > Roemenië reis 2023 > Voorbereiding en op weg naar Roemenië

Na een goede voorbereidingstijd was het tijd voor de laatste zaken rondom de reis.

Op woensdag 1 februari hadden we de inzameling van kleiding en schoenen. Het was even afwachten wat er binnen zou komen want het was toch alweer twee jaar geleden dat voor het laatst hadden ingezameld voor dit project. Onze angst was ongegrond, nog voor 19.00 uur was de hal van De Heuvel behoorlijk gevuld met kleding en schoenen. Een gezellig team stond klaar om alles te sorteren en in dozen in te pakken. Sinds een aantal weken waren er meerdere transporten bij de grens aangehouden en mocht de kleding en schoenen die in zakken zaten niet het land in. Via via werden er voldoende dozen aangeleverd zodat we onze kleding en schoenen in dozen konden inpakken.

Op zaterdag 4 februari hebben we de bus, welke wederom is gesponsord door dhr. Van de Oever van Atlantic, gevuld en was de voorbereiding te einde. Op zondag 5 februari werd in de Eben-Haezererk een gezamenlijk dienst gehouden en ontvingen wij de reiszegen van St. Patrick. Mooi om zo, namens u, op reis te mogen gaan.

Nadat we de ontvangen schoenendozen voor de kinderen in de bus hadden gezet en we onze familie gedag hadden gezegd, reden we nog even langs De Heuvel. Ook hier mochten we vele schoenendozen in ontvangst nemen om later in Roemenië uit te delen. Hierna reden we Pernis uit en konden we aan onze reis beginnen.

Na een overnachting in Duitsland reden we op maandag richting Hongarije naar het plaatsje Miscolc. Hier wonen dominee Istwan en zijn vrouw Eniko, en hier overnachten we traditiegetrouw als we naar Roemenië reizen. Zoals altijd werden we hartelijk ontvangen en mochten we na een heerlijke maaltijd ook genieten van goede gesprekken die afgewisseld in het Engels en in het Nederlands werden gevoerd.

De volgende morgen na het ontbijt stapten we in de bus voor de laatste 650 kilometer. Normaal gesproken is dit een uur of zes rijden maar omdat Roemenië weinig snelwegen kent duurt dit aanzienlijk langer. We waren dan ook verbaasd dat een groot aantal snelwegen, die de laatste jaren in aanleg waren, nu gereed waren. Dit scheelde echt veel tijd en hierdoor waren we op tijd in Codlea bij Gera en haar gezin. Na een heerlijke maaltijd werden de voorbereidden voor morgen besproken. We gaan op tijd op pad om zoveel gezinnen als te bezoeken. We zijn benieuwd hoe de situatie hier nu is, zo na Corona en de oorlog in Oekraïne, waardoor alle veel duurder is geworden.

Morgen zullen we de bezoeken met u delen.