Start > Roemenië reis > Roemenië reis 2023 > Volgende reisdag

Vrijdagmorgen hebben we met onze gidsen Petronela en Gheorghe in en rond Suecava heel wat bezoekjes afgelegd. Ook hier weer kwamen we mensen tegen in mensonterende omstandigheden. Een vrouw had een hersenbloeding gehad en is volledig afhankelijk van anderen. We bezochten een blinde vrouw die al jaren op haar bed zit en zo ook afhankelijk is. Iedereen heeft zo zijn of haar verhaal en we vragen ons hoe deze mensen elke dag moeten doorkomen en de moeite en pijn doorstaan.

‘s Middags waren we bij een groot gezin wiens huis was afgebrand en hun gemeente heeft een huis voor deze mensen gebouwd! Bij een gezin met tien kinderen een soort gelijke situatie, zij hadden geen onderkomen en hun kerk kocht een huis voor hen. Heel bemoedigend dat er zoveel goedheid bestaat.

Overal waar we kwamen werd het voedselpakket in dank aangenomen. Dankzij onze gidsen konden we enigszins met hen communiceren. Ook hier ondanks de dagelijkse beproevingen in hun leven hebben zij een rotsvast geloof in onze Vader. Een mooi bezoek was aan een vrouw die in haar huis een ruimte had ingeruimd die dienst doet als kerk waar iedere maandag bijbelkring wordt gehouden. We hebben met iedereen uit de bijbel kunnen lezen en bidden. En vaak werd er ook voor onze gemeente gebeden uit dankbaarheid voor de ontmoeting die wij vandaag hadden uit naam van de gemeente.

De nachten zijn erg koud, afgelopen nacht was het -13, vannacht zal het kwik weer tot deze waarde zakken. Overdag schijnt het zonnetje en loopt dag de temperatuur op even boven nul, maar zodra de zon ondergaat dan zakt de temperatuur snel. Dit jaar hebben we geluk met het weer, geen mist of sneeuw.

Zaterdag is onze laatste dag met bezoeken.

Groeten van Bas en Ron.