Start > Roemenië reis > Roemenië reis 2020 > 5e dag: Donderdag 16 januari 2020

5e dag: Donderdag 16 januari 2020

5e verslag Roemenië reis 2020.

Wederom uitgeslapen en om 8.30 uur zaten we aan het ontbijt.

Br. Scurtu was, uiteraard, stip op het afgesproken tijdstip bij ons en na de boodschappenpakketten in de auto te hebben geladen gingen we weer op pad.

Het weer was heerlijk, -8 met een stralende zon aan de hemel en onderweg konden we genieten van de rijp de aan de bomen hing. Wat een mooi begin van de dag.

We zouden vandaag de omgeving van Fagaras bezoeken. Dit is een klein uur rijden van uit Codlea. Het 1e gezin, waar ik in één van mijn eerdere bezoeken aan Roemenië ook al eens had bezocht, bestond uit een groot huis, wat heel armoedig was aangekleed en onderhouden, bestond uit 5 gezinnen met in totaal 30 kinderen! De gesponsorde eitjes en de gebreide Nijntjes vonden hier gretig aftrek.

In het gesprek wat omstond bleek de vader kanker te hebben en de moeder had ook de nodige problemen. We hebben hier een stukje uit de Bijbel gelezen en met elkaar gebeden, voor de hele familie maar special voor de vader en moeder. In het gesprek wat er na volgende kwam toch ook weer een strekte geloof en liefde naar voren. Mooi om mee te maken.

Te midden staan van veel problemen en ongemakken, maar je toch gesterkt voelen door het geloof.

De rest van de dag diverse bezoeken en bezoekjes afgelegd, met in de middag nog een familie bezocht waar 3 gezinnen met elkaar, maar wel apart, met elkaar leven. De vader had een klein stukje verderop een kerk gebouwd. Deze was nog lang niet gereed, er was geen geld om het dak af te maken en om het te isoleren. Ook was er geen geld om hout te kopen dus de kerkdiensten werden nu vooral in d kou gehouden. Maar er was een plek waar de mensen bij elkaar kunnen komen om elkaar maar bovenal om Hem te ontmoeten. Heel bemoedigd om te zien.

Thuis bij Gera was er van alles uitgepakt in de tassen, dozen, etc die speciaal voor Gera waren meegegeven. De kraampakketten zijn naar het “ moeder en kind “ huis. De gebreide truitjes zijn naar een kleuterschool gegaan, omdat daar kinderen zijn die tot wel 5 kilometer moeten lopen met hun zusje of broertje en die weinig echte winterkleren hebben.

Het speelgoed is naar verschillende kleuterscholen gegaan omdat speelgoed op deze scholen erg schaars is. Zo doet Gera dus niet alleen kinderen opvangen van gebroken gezinnen, of het verzorgen van de oudermaaltijden, maar gaan de goederen die zij ontvangt via haar netwerk naar allerlei instanties die zich inzetten voor de allerarmste. En waarom?

Omdat deze groep mensen, die echt heel groot is, door niemand wordt gezien en/of ondersteund. Op deze manier gaan al uw gaven direct of indirect naar de juiste doelen/instanties. Ik kan eigenlijk niet precies omschrijven wat dit inhoud.

Maar neemt u van mij dat wat u heeft gegeven voor de mensen hier van grote waarde is. Namens iedereen van uit Codlea en omstreken, hartelijk dank!

Morgen gaan we naar Brad.

Ron en ik hebben afgesproken dat we er positief naar toe gaan en dat we wel zien wat er op ons afkomt. We laten ons leiden door Hem die ons ook hier naar toe heeft gebracht.

Vannacht gaat het tot -8 vriezen en morgen stijgt de temperatuur tot een graad of 7. Verder zou de zon, net als vandaag, uitbundig moeten schijnen. Dat zou dus zomaar een mooie reisdag kunnen worden.

Van uit Codlea de hartelijke groeten van Gera, Marius, Sebastiaan en Karina.

Ron en Bas.