Start > Roemenië reis > Roemenië reis 2008 > Suceava (16-01-08)

Suceava (16-01-08)

Beste vrienden in Pernis,

Beneden in het huis van onze contactpersoon, de familie Hanuseac, zit Rinus te sjoelen met Mevr.Hanuseac. Ik weet niet wie er aan de winnende hand is, maar ik hoor wel dat ze plezier hebben. Het is nu 21.00 uur en we hebben net gegeten, nadat we in de "cash and carry" inkopen hebben gedaan voor ongeveer 1000 euro. Dit bedrag is besteed om 16 families een flink voedselpakket aan te bieden.

We waren hier om 16.00 na een vermoeiende tocht door de Karpaten. Als je snelwegen gewend bent en glad asfalt is het even acclimatiseren om urenlang over slecht asfalt te rijden op smalle wegen die je door de bergen heen loodsen. 'Dat schiet niet op',zei Rinus, maar gelukkig hebben we een uitstekende bus en weten we perfect de weg!

Toen we op maandagmorgen vertrokken hadden we niet kunnen dromen zulk mooi weer onderweg te hebben: droog en over het algemeen helder (soms een beetje mist) en vandaag (in de bergen) zelfs erg zonnig. Wel iets kouder dan vorig jaar, want vanaf Cluj ligt er wat sneeuw, maar alleen langs de weg, niet erop, daar het begin januari gevallen is.

We vertrokkemn om 6.00 uur maandagmorgen uit Pernis, uitgezwaaid door Rien Roobol, Sjerp Bootsma en buurvrouw Molendijk (plus mijn vrouw, Misha, Eva en Stijn). Tegen zevenen in de avond waren we in het klooster van Melk, waar een heerlijke maaltijd voor ons gereed stond (toen ik Rinus vroeg de koelkast te openen viel hij bijna in katzwijm, omdat zich er verschillende flesjes bier in bevonden en dat was wel het laatste wat hij in een klooster gedacht had te zullen aantreffen). Maar ja, inmiddels kent Melk z'n Pernisser pappenheimers wel... 's Avonds kwam de gastenpater nog even en heb ik met hem geprobeerd wat foto's naar jullie te zenden, maar hij is er even handig in als ik (die houdt jullie dus te goed!)

De volgende morgen vertrokken we om 8.00 uur en werden uitgezwaaid door de gastenpater en mochten we op de terugweg nog onderdak zoeken, zo zei hij, schroom niet, jullie zijn welkom! Zonder problemen passeerden we de Hongaarse grens (vroeger stond je er anderhalf uur!) en om de twee uur stopten we voor koffie of soep. Bij de koffie serveerde ik 'Ome Joop', een stevige boterkoek, waar Rinus' z'n cholesterol mee op peil kan worden gehouden. Hij laat het goed zich smaken en kwam niet uitgepraat over dat schitterende klooster en die even mooie huiskapel waar we 's morgens nog de ochtenddienst hadden meegemaakt (of hij Pernis gaat verlaten om in bij ze te treden, weet ik niet, dat moeten jullie zelf maar aan hem vragen...).

Tegen 18.00 waren we in Cluj, waar onze oude herberg wegens stroomstoornis niet betrokken kon worden en wij maar doorreden naar Carmen en Ionela die in deze stad wonen en werken. We hebben hun winkel in het centrum bezocht en daarna hebben ze ons naar een voor mij oud en vertrouwd adres gebracht in Cluj waar ik tien jaar geleden ook al geslapen heb: de fam. Presecan!

Morgen ga ik verder, want het is nu half elf en een dominee moet op tijd gaan slapen (Rinus ligt al!). Hij slaapt elders, want ik kan niet tegen snurken!