Start > Gemeente > Gemeentedag

Gemeentedag - Startweekend 2008

Het is zeven uur en we zitten weer met ons allen in de bus op weg terug naar Pernis, een mooi moment om onze belevenissen van deze dag op te tekenen…

Zaterdagmorgen om kwart voor negen verzamelde zich een groep gemeenteleden van jong tot oud bij de JVR. Toen iedereen in de bus zat vertrokken we naar Harderwijk. Door diverse werkzaamheden aan wegen hebben we een beetje een omweg moeten maken, maar onze chauffeur bracht ons keurig op tijd in Harderwijk.

Hier gingen de kinderen naar het Dolfinarium. Van de zeeleeuwen naar de roggen en van de roggen naar de walrussen en ga zo maar door. Tussendoor nog even een boterham eten en wat drinken en snoepen. Alle shows waren stuk voor stuk heel erg leuk. De walrussen waren wel wat aan de dikke kant. Nog even voor aapjes spelen in de speeltuin en weer snel door naar de volgende show. Op het laatst nog de dolfijnenshow en die was erg nat(gelukkig zaten de kinderen en leiding wat hoger) en erg spectaculair van dansende dolfijnen naar dolfijnen die salto`s deden en dolfijnen die met hun neus een bal aantikten, het was allemaal even leuk.

De overige deelnemers trokken in groepjes Harderwijk door. Zo waren deze zaterdag op diverse Harderwijkse terrasjes Pernissers te vinden.

Om kwart over één verzamelden we ons weer bij de bus en vertrokken richting Ermelo waar we werden ontvangen bij Open Doors. Deze stichting, die vooral bekend is van de bijbelsmokkel naar het Oostblok ten tijde van het ijzeren gordijn, zet zich in voor vervolgde en onderdrukte Christenen. Tegenwoordig zetten zij zich vooral in om het leed van de lijdende kerk kenbaar te maken, en aan te sporen tot gebed voor onze broeders en zusters in verdrukking. Ook worden veel voorgangers opgeleid en worden trainingen gegeven.

Hoewel dit tegenstrijdig lijkt groeit de kerk enorm in onderdrukte landen, en juist daar waar mensen vrij zijn om te geloven neemt het aantal Christenen af. Vrijheid is dus zeker niet alles. Toen een medewerker van Open Doors eens samen met een Chinese voorganger bad en hij bad voor verlichting van de vervolging, bad juist deze voorganger voor vervolging in de vrije landen, zodat wij weer tot geloof zouden komen. Zo houdt Paulus ons ook voor in 2 Timotheus 12: "En ook allen, die godzalig willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.". Wij kunnen nog veel leren van onze broeders en zusters die lijden onder de vervolging maar standhouden in hun geloof.

Na de presentatie kregen we nog enkele relikwieën te zien uit de tijd van de Bijbelsmokkel naar het Oostblok, waaronder een gemodificeerde bus met ingenieuze bergplaatsen voor smokkelwaar. Vervolgens kregen we nog een indrukwekkende film te zien.

Daarna keerden we weer terug naar Harderwijk waar de kinderen al op ons stonden te wachten en werden we verwelkomd in de Oude Synagoge. Deze synagoge die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gesloten is nu in gebruik als christelijke ontmoetingsruimte in Harderwijk. Hier hebben we genoten van een heerlijke maaltijd. Na deze maaltijd hebben we dag afgesloten met het zingen van enkele liederen, waarna we weer huiswaarts keerden.

Mede dankzij het bijzonder mooie weer hebben we een erg gezellige en leerzame tijd gehad met elkaar. Een gezegende dag!

Meer foto's zijn te bekijken op de fotopagina.